E-ticarette üzerinde durulması gereken detaylardan biri de muhasebe işlemleridir. Gelir ve giderlerin doğru bir şekilde takibinin yapılması, vergilerin ve şirket içi harcamaların hesaplamalarının yapılarak, düzenli olarak takip edilmesi ve kayıt altında tutulması gerekir.
Bir muhasebeci ya da mali müşavirle çalışıyor olsanız dahi şirket içinde kendi muhasebenizi tutmanız da bir hayli önemlidir. Bu çalışmaları yapmak için de bazı yöntemlerden yararlanabilirsiniz.
Yapılacak en büyük yanlışlardan biri kişisel hesaplarınızla işletme hesaplarınızı aynı yerde tutmak olacaktır. İki hesabı tek bir yerde yönetmeye çalıştığınızda şirketinizin karlılığını doğru bir şekilde takip edemeyebilirsiniz. Bunun yanı sıra kişisel harcamalarınızı yaparken, şirketin hesabından para çekeceğiniz için de gelir gider dengesini iyi bir şekilde yapamazsınız.
İki farklı hesap oluşturarak kişisel ve işletme hesaplarınızı ayırmalı; işletme hesabınızda da hem şirketin kar ve giderlerini yönetmelisiniz.
Çok temel prensip olsa da çoğu zaman doğru bir şekilde yapılmadığı için şirketlerin başını derde sokabiliyor. Giderlerinizi tam olarak takip etmeniz ve şirketle ilgili yapılan tüm harcamaları kalem kalem kayıt altında tutmanız gerekiyor.
Tedarik edilen ürünlerin maliyetleri, kargo ve depo masrafları, şirket içinde yapılan harcamalar (mutfak, ofis malzemeleri harcamalar vb.), varsa şirket araçların giderleri, ofis kirası ve faturalar, seyahat ve gezilerle ilgili masraflar, çalışanların maaş ve sigorta masrafları gibi birçok detayı göz önünde bulundurmanız ve kalem kalem not almalısınız.
Büyük giderleri not almak kolay olsa da küçük giderlerin de üzerinde durulması gerekir. Dikkat edilmediğinde bu küçük giderlerin toplamı ekstra masrafların çıkmasına neden olabilir.
Müşterilerinize kestiğiniz faturaların haricinde yaptığınız harcamalar sonrasında aldığınız fiş ve faturaları da takip etmeli ve kayıt altında tutmalısınız. Harcamalarınız sonrasında aldığınız fiş ve faturalar, vergi konusunda önemli bir yere sahip. Harcamalarınızı kayıt altında tutmaya başladığınızda fiş ve faturalarınızı göstererek bunları gidere olarak göstererek vergiden düşürebilirsiniz.
Şirket harcamalarının yanı sıra vergiler için de kenara belli miktarda para ayırmanız gerekiyor. KDV, geçici gelir vergisi, stopaj gibi farklı vergiler için aylık ve 3 aylık olarak vergi ödemeleriniz olacaktır. Bu vergiler için düzenli olarak kenara para ayırmanız, vergi borcunuzun olmasının önüne geçecektir. Harcamalarınızı hesaplarken vergilerinizi de göz önünde bulundurmaya özen göstermelisiniz.
Gider hesapları yaptığınız gibi karlılığınızı da kayıt altına almanız gerekir. Aylık olarak şirketinizin ne kadar kar ettiğini görmeniz, satış ve reklam stratejilerinizin ne kadar işe yaradığını görmenizi sağlarken, yatırım getirinizi de hesaplamanızda yardımcı olur.
Aylık hesaplarınızı tutarken, bunları üç aylık, 6 aylık ve yıllık olarak da hesaplayarak, uzun vadede şirketinizin finansal geçmişini görebilirsiniz.
Gelir ve giderlerinizi aylık olarak not tutmanın yanı sıra, aylık olarak gelir gider dengenizi gösterecek bir grafik de hazırlamalısınız. Kimi dönemlerde ürün tedarikleri ya da satış artışları nedeniyle kar ve zarar oranınız değişiklik gösterebiliri. Aylık olarak bunların karşılaştırmalarını yaptığınızda, yıl içerisinde bu değerlerin nasıl değiştiğini görmeye başlayabilirsiniz. Böylelikle uzun vadede bakıldığında şirketinizin kar ve zarar dengesini görerek, şirketinizin için nasıl bir yatırım yapacağınız görebilirsiniz.